Ασφαλιστικό χαράτσι για διπλοεργαζόμενους

Αλλάζει ο εργασιακός χάρτης των Τεχνολόγων Ακτινολόγων

ΑΦΟΡΑ 600 ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΤΟΜΑ – ΣΤΟΧΟΣ, Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗ

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ χαράτσι χωρίς ουσιαστική ανταπόδοση ετοιμάζεται να επιβάλει η κυβέρνηση σε περίπου 600.000 εργαζόμενους που έχουν διπλή απασχόληση.

Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο και με μοναδικό στόχο την αύξηση των εσόδων των ταμείων, το υπουργείο Εργασίας θα υποχρεώσει όλες τις κατηγορίες των εργαζομένων να ασφαλίζονται εκτός από τον κύριο φορέα τους και στο αντίστοιχο κλαδικό ταμείο της δεύτερης απασχόλησής τους. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να επηρεάσει:

-Περίπου 100.000 επιστήμονες-ελεύθερους επαγγελματίες και δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι όταν έχουν μια ετεροαπασχόληση δεν υποχρεούνται μέχρι σήμερα σε αντίστοιχη ασφάλιση, έστω και αν πρόκειται για εντελώς διαφορετικό κλάδο. Πρόκειται κυρίως για μηχανικούς, γιατρούς και δικηγόρους οι οποίοι όταν έχουν στο όνομά τους και λειτουργούν ένα κατάστημα ή ένα ξενοδοχείο δεν υποχρεούνται, εκτός του ΤΣΑ, του ΤΣΑΥ ή του Ταμείου Νομικών αντιστοίχως, να ασφαλίζονται και στον ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ). Το ίδιο ισχύει για αστυνομικούς ή δημόσιους υπαλλήλους(εδώ εμπεριέχονται και οι Τεχνολόγοι Ακτινολόγοι) , οι οποίοι νόμιμα ασκούν δεύτερο επάγγελμα.

-Όλους τους νέους, μετά το 1992, ασφαλισμένους οι οποίοι απαλλάσσονται της υποχρέωσης για διπλή ασφάλιση με τον νόμο 2084/92 (Σιούφα). Σε αυτή την κατηγορία εργαζομένων ανήκουν σχεδόν οι 2 στους 3 εργαζόμενους σήμερα και σίγουρα η συντριπτική πλειονότητα των οικονομικών προσφύγων (μετανάστες) οι οποίοι εισήλθαν στη χώρα μετά το 1990 και εμφανίστηκαν στο ασφαλιστικό σύστημα -όσοι εμφανίστηκαν- πολύ αργότερα. Υπολογίζεται ότι σε αυτή την κατηγορία εργαζομένων ανήκουν σήμερα 3 εκατομμύρια ασφαλισμένοι εκ των οποίων οι 500.000 εξ αυτών ασκούν και μια δεύτερη δουλειά, χωρίς όμως υποχρέωση ασφάλισης και σε δεύτερο ταμείο. Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος στους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, με το νέο ασφαλιστικό νόμο θα «θεσμοθετηθεί η παράλληλη απασχόληση για όλες τις κατηγορίες ασφαλισμένων που έχουν ασφαλιστεί από το 1993». Για να συνεχίσει σε πιο ειδικά θέματα όπως: «πρότασή μας είναι να συμπεριλάβει το μέτρο και τους δημόσιους υπαλλήλους».

Στην περίπτωση της διπλής ασφάλισης το μόνο προφανές όφελος είναι η αύξηση των εσόδων των ταμείων. Αντίθετα, δεν φαίνεται να προκύπτει σαφές κέρδος (ανταποδοτική παροχή) και για τους ασφαλισμένους οι οποίοι θα βλέπουν τις υψηλές εισφορές τους να καταλήγουν στον πίθο των Δαναΐδων του ασφαλιστικού.

Ο λόγος γιατί οι προ του 1993 ασφαλισμένοι (επιστήμονες και δημόσιοι υπάλληλοι), από τους οποίους η κυβέρνηση προσδοκά να εισπράξει άνω των 200 εκατ. ευρώ το χρόνο, βρίσκονται ήδη κοντά στο όριο της σύνταξης και είτε δεν υφίστανται τα χρονικά περιθώρια για θεμελίωση και δεύτερου συνταξιοδοτικού δικαιώματος (τουλάχιστον 15ετία στο 65ο έτος της ηλικίας) είτε ο ασφαλισμένος πρέπει να βγει στη σύνταξη από την μια απασχόληση (π.χ. στο 58ο ή 60ό έτος) και να συνεχίσει την εργασία στη δεύτερη δουλειά προκειμένου να συμπληρώσει τις προϋποθέσεις της δεύτερης σύνταξης.

Οι μετά το 1993

Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα για τους «νέους» (μετά το 1993) ασφαλισμένους οι οποίοι, στην περίπτωση που υποχρεωθούν σε παράλληλη ασφάλιση, θα πληρώνουν επιπλέον εισφορές από 11% (υποχρεωτική ασφάλιση σε κύρια και επικουρική σύνταξη συν 20% ο εργοδότης όταν πρόκειται για μισθωτούς) άρα καθιστά μη ανταγωνίσιμους στον ιδιωτικό τομέα τους διπλοαπασχολούμενους Δ.Υ ·λόγω του ότι θα είναι πιο ακριβή για τον εργοδότη η εργασία τους, και έως 300 ευρώ το μήνα στον ΟΑΕΕ, στην περίπτωση που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα. Οι εισφορές αυτές όχι μόνο θα πάνε στράφι αλλά θα λειτουργούν και εις βάρος των ασφαλίστρων στην πρώτη (κύρια) απασχόληση (αντικίνητρα). Και τούτο για δύο λόγους:

1 Η βασική σύνταξη των 360 ευρώ που θα χορηγεί το Δημόσιο σε όσους βγουν στη σύνταξη από το 2018 και μετά θα δίνεται ατομικά στον δικαιούχο (φυσικό πρόσωπο) και δεν θα είναι ενσωματωμένη εντός της συνταξιοδοτικής παροχής του ταμείου όπως γίνεται σήμερα. Άρα δεν υπάρχει περιθώριο για δεύτερη κοινωνική παροχή (σημ. σήμερα 484 ευρώ, ενώ με βάση τα ένσημα αναλογεί σύνταξη 200 ευρώ) και

2 Από το 2018 θα ισχύουν εισοδηματικά κριτήρια τόσο για τη βασική σύνταξη, άρα με την δεύτερη παροχή θα κόβεται η κρατική σύνταξη των 360 ευρώ, θα επιβληθεί και εισφορά 1%-5% υπέρ του ταμείου αλληλεγγύης (τύπου ΛΑΦΚΑ) στις υψηλές συντάξεις.

Γενικότερα:
Στο σύνολό τους όσοι συμπληρώνουν το εισόδημά τους διπλοαπασχολούμενοι δεν το έχουν δηλώσει στη διεύθυνση προσωπικού του φορέα όπου ανήκουν, γεγονός που επισύρει εναντίον τους πειθαρχικές κυρώσεις για παραβίαση του άρθρου 31 του Υπαλληλικού Κώδικα. Αρκετοί δε απ’ αυτούς έχουν βγάλει και «μπλοκάκι» για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, ενώ άλλοι «κολλάνε» ένσημα και σε άλλο ασφαλιστικό ταμείο, εκτός του Δημοσίου.
Για τον εντοπισμό τους θα ελεγχθούν οι φορολογικές δηλώσεις των περασμένων ετών και θα γίνουν διασταυρώσεις με τις εφορίες προκειμένου να βρεθεί αν έχουν κάνει έναρξη άλλου επαγγέλματος, πέραν του δημοσίου υπαλλήλου.

Είναι γνωστό ότι στις τάξεις του δημοσίου τομέα υπάρχει μια ισχυρή μειοψηφία που ασκεί επαγγέλματα εντελώς ασυμβίβαστα με την ιδιότητα του κρατικού λειτουργού π.χ. όπως οι οδηγοί ταξί, ασφαλιστές, ιατρικοί επισκέπτες, σεκιούριτι (ειδικά οι αστυνομικοί), λογιστές (οι εφοριακοί) ακόμη και ιδιοκτήτες κέντρων διασκέδασης. Κάποιοι μάλιστα έχουν συστήσει τις δικές τους επιχειρήσεις, βάζοντας απλώς ως συνέταιρο τον/τη σύζυγό τους ή φιλικό τους πρόσωπο.
Από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί κατά καιρούς στη Διεύθυνση Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (τμήμα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων) του πάλαι ποτέ υπουργείου Δημόσιας Διοίκησης προκύπτει ότι πολλοί δημόσιοι φορείς χορήγησαν άδειες για την άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή σε προσωπικό τους.

* Ένας σημαντικός αριθμός υπαλλήλων ασκεί ιδιωτικό έργο ή εργασία χωρίς η υπηρεσία του να ’χει διαπιστώσει την παράβαση.
* Ένας μεγάλος αριθμός υπαλλήλων εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα χωρίς να έχει λάβει την απαιτούμενη άδεια.
* Οι εγκρίσεις αδειών άσκησης ιδιωτικού έργου παρουσιάζει σαρωτική αύξηση, ειδικά τα τελευταία χρόνια.
* Τα στοιχεία που υπάρχουν στη διάθεση των αρμοδίων υπηρεσιών δεν αφορούν αριθμό υπαλλήλων που έχουν άδεια άσκησης κι άλλου επαγγέλματος αλλά τον αριθμό των αδειών ως «γεγονότα απασχόλησης». Αυτό σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός αδειών έχει χορηγηθεί ως ανανέωση άδειας στους ίδιους υπαλλήλους.
Οι περισσότερες άδειες για παράλληλη εργασία που δίνονται ετησίως αφορούν:
α) Διδακτικό έργο.
β) Συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα.
γ) Εξαρτημένη εργασία στον ιδιωτικό τομέα
δ) Αυτοαπασχόληση επιστημόνων.
Οι φορείς που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα στη χορήγηση αδειών είναι τα υπουργεία και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) που υπάγονται σ’ αυτό.
Προκειμένου να εντοπισθούν ποιοι υπάλληλοι απασχολούνται σε δύο ή και παραπάνω δουλειές προτείνεται να υπάρξει συνεργασία με το υπουργείο Απασχόλησης αλλά και τα ασφαλιστικά ταμεία ώστε να εντοπισθούν περιπτώσεις διπλοασφαλισμένων. Παράλληλα θα επιδιωχθεί συνεννόηση με τα διάφορα επαγγελματικά επιμελητήρια, ώστε να εξεταστεί αν επιτρέπεται η άσκηση ορισμένων δραστηριοτήτων από δημοσίους υπαλλήλους κι αν ορισμένοι απ’ αυτούς είναι μέλη τους.
Όσο για τα αρχεία των ασφαλιστικών ταμείων, αυτά θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βρεθούν ποιοι από τους εν ενεργεία υπαλλήλους εισπράττουν όσο κι αν φαίνεται απίστευτο ταυτοχρόνως… μισθό και σύνταξη.
Μετά την ολοκλήρωση του σχετικού ελέγχου πιστεύεται ότι θα αποκαλυφθεί ένα οργανωμένο κύκλωμα που επωφελούμενοι της πολυνομίας αλλά και της αδυναμίας συνεννόησης μεταξύ των κρατικών υπηρεσιών, ιδιοποιείται εδώ και χρόνια δημόσιο χρήμα, χωρίς να έχει γίνει -πλην ελαχίστων περιπτώσεων- αντιληπτό. Σε πρώτη φάση οι έρευνες θα στραφούν προς τους δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου που μονιμοποιήθηκαν από το 1998 και ύστερα. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι πριν μονιμοποιηθούν ήταν ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ. Αρκετοί απ’ αυτούς θεμελίωσαν έτσι δικαίωμα συνταξιοδότησης από το μεγαλύτερο ασφαλιστικό ταμείο της χώρας, χωρίς όμως να ’χουν συμπληρώσει το προβλεπόμενο όριο ηλικίας για να λυθεί η υπαλληλική σχέση τους με το Δημόσιο.
Κι επειδή το ΙΚΑ όταν πρόκειται για την παροχή σύνταξης δεν ζητεί από τον αιτούντα βεβαίωση υπαλληλικής σχέσης, οι κύριοι …..

Χωρίς να ενημερώσουν την Υπηρεσία στην οποία εξακολουθούν να εργάζονται, πέτυχαν την αναγνώριση συνταξιοδοτικού δικαιώματος από το ΙΚΑ. Αποτέλεσμα: αν και εν ενεργεία κρατικοί λειτουργοί να εισπράττουν μισθό αλλά και σύνταξη..

Πηγή πληροφοριών:

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ (X. ΜΕΓΑΣ)

ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ (Γ.ΦΡΑΓΚΟΣ)